Kurkkaa myös somekanavat alla olevista ikoneista! <3
Uraboostaus

12 VINKKIÄ MOTIVOIVAAN JA TEHOKKAASEEN SYKSYYN!

Ekat syksyiset asukuvat ovat täällä ja uusi lehti käännetty elämässä. Kesä on ohi ja syksyn kiireet painavat jo päälle. Monelle koulu- ja työelämän paineet aiheuttavat stressiä ja helposti olo saattaa olla ylikuormittunut. Itse pyrin jatkuvasti pitämään huolen omasta jaksamisesta, parantamaan hyvinvointiani ja huolehtimaan siitä, että olen tehokas, motivoitunut ja sitoutunut asioihin. Mulla kaikki lähtee hyvästä olosta, saan niin paljon enemmän aikaiseksi ja tekeminen on mukavaa, kun mieli on positiivinen ja keho voi hyvin.

Tänään ajattelin jakaa teille vinkkejä koskien tehokkuuden ja motivaation lisäämistä elämässä. Tehokkuus ja motivaatio yhdessä luovat helposti menestyksekkään kierteen; motivoituneena olet tehokkaampi ja saat tuloksia paremmin aikaan, joka taas johtaa yhä parempaan motivaatioon ja lisääntyneeseen tehokkuuteen. Jos olosi ei ole tehokas tai koet itsesi uupuneeksi, lepää tai pidä taukoa. Tekeminen on usein turhaa, jos töitä tekee yliväsyneenä ja huonolla motivaatiolla. Tämä saattaa aiheuttaa heikentyneitä työtuloksia ja vaikuttaa epäsuotuisasti motivaatioon.

Kuinka lisätä motivaatiota ja tehokkuutta? 

Pidä huoli henkisestä jaksamisestasi

1. Kaikki lähtee pääkopasta. Meditoi päivässä 10 minuuttia ja paranna sitä kautta suoritustehoasi. Meditoinnin on tutkittu parantavan yleisesti hyvinvointia. Meditoinnissa mieli rauhoitetaan ja rentoudutaan. Meditointi vähentää stressiä ja ahdistusta, parantaa vastustyskykyä ja alentaa myös verenpainetta. Meditaatio on loistava keino rauhoittua ja olla läsnä.

2. Harjoita päivittäin kiitollisuutta. Kiitollisuus lisää positiivisuutta ja onnellisuutta elämääsi. Kiitollisuudesta voit lukea enemmän tästä.

Ole järjestelmällinen

3. Siivoa työpöytäsi, oli se sitten fyysinen, tai tietokoneen. Järjestelmällisyys ja siisteys auttavat sinua keskittymään oleelliseen ja olemaan tehokkaampi. Aikaa ei kulu siihen, että etsit tavaroita. Siisteys auttaa myös keskittymisessä, kun turhat häiriötekijät ovat poissa näkyvistä. Jos työpöydälläsi on esimerkiksi pyykkipoika, saatat muistaa pyykkien hoidon, jolloin keskittyminen herpaantuu. Huolehdi siis, että työpöytäsi on siisti.

4. Tee listoja ja järjestä ajatuksiasi. Listaa päivittäin kolme tärkeintä asiaa, jotka haluat suorittaa päivän aikana. Monet menestyneet ihmiset järjestävät ajatuksiaan paperille, jolloin tehtävät tulevat paremmin esille. Lisäksi tehtävien ruksiminen niiden tultua suoritetuksi antaa melkoisen voimaantumisen tunteen.

Lisää tietämystäsi 

5. Lue kirjoja, tieteellisiä tutkimuksia ja sivistä itseäsi. Lukeminen lisää tietoasi ja pysyt inspiroituneena ja motivoituneena. Koet ”ahaa-elämyksiä”, joiden avulla saat uutta virtaa työntekoon tai opiskeluun.

6. Katso tutoriaaleja ja opettele uusia taitoja. YouTubesta löytyy tutoriaali nykyään lähes kaikkeen ja uusia taitoja on helppo oppia. Voit myös lisätä osaamistasi esimerkiksi Courseran kurssien avulla. Oppiminen lisää taitojasi ja motivaatiotasi.

Syö ja juo terveellisesti

7. Juo tarpeeksi vettä. Veden terveyshyödyistä nyt en ala sen enempää luennoimaan, sillä kaikille varmasti on jo selvää, kuinka tärkeää vedenjuonti on. Aloita aamusi vesilasillisella ja pidä lasi aina käden ulottuvilla. Vettä tulee hörpittyä ikäänkuin vahingossa ja keho kiittää.

8. Syö terveellisiä välipaloja, kuten banaania tai pähkinöitä. Pysyt keskittyneenä ja motivoituneena huomattavasti pidempään, kun kehossasi on tarpeeksi polttoainetta. Terveelliset välipalat takaavat tasaisen verensokerin ja parantavat suorituskykyäsi.

Nuku ja liiku tarpeeksi

9. Huolehdi pitkistä yöunista, jotta heräät aamulla virkeänä ja elinvoimaisena. Hyvin levätyn yön jälkeen energiaa on ihan erilailla tehdä asioita ja olet motivoitunut ja fokusoitunut tekemiseesi. Muistathan laittaa puhelimesi lentokonetilaan yön ajaksi, jotta vältyt säteilyltä. Voit ottaa kesken päivää esim. 20 minuutin ”power napit”, joiden jälkeen jaksat taas touhuta tehokkaasti. Itselläni lyhyet päiväunet ikäänkuin nollaavat ja päivä jatkuu uudella energialla.

10. Löydä oma liikuntamuotosi ja urheile tarpeeksi. Liikunta nostaa energiatasojasi, parantaa olotilaasi ja lievittää stressiä. Pyri joka päivä liikkumaan 30 minuuttia, jotta jaksat arjen haasteissa.

Työskentele tehokkaasti

11. Käytä 50 minuuttia työskentelyyn ja pidä 10 minuuttia taukoa. Laita ajastin itsellesi soimaan aloittaessasi työskentelyn ja kun ajastin pirisee, aloita 10 minuutin taukosi. Näin jaksat keskittyä koko päivän ajan ja varmistat tehokkaan työskentelyn. Jos koet 50 minuuttia liian pitkäksi pätkäksi keskittyä tai tehtävä on todella intensiivinen, voit myös käyttää 30 minuuttia työskentelyyn ja pitää 5 minuutin tauon.

12. Päätä päiväsi reflektointiin ja itsearviointiin. Tee se kuitenkin lempeästi ja armollisesti. Mieti miten päiväsi meni, saitko tehtäväsi tehtyä ja mieti myös kehityskohteita koskien työskentelyäsi.

 

Mitkä vinkeistä lähtevät kokeiluun, jaa mielipiteesi alle! Energistä, tehokasta ja motivaationtäyteistä päivää!

Suvi Saranki

DailyChic - Fashion & Lifestyle by Suvi Saranki on blogi, jonka ideana on tarjota vinkkejä ja neuvoja kauniiseen arkeen! Oman elämänsä Martha Stewartin intohimoina elämässä ovat yrittäjyys ja liiketoiminta, sijoittaminen, DIY, korkeat korkokengät, eläimet, muoti, kauneus, hyvä ruoka ja matkustus.

This article has 3 comments

  1. NelliL

    Itsellä on syksy jo rauhoittunut, ne pahimmat kiireet ja stressit oli tuossa elo-syyskuussa. Onneksi ohi. Odotan jo oikeastaan innolla sitä, että saan tämän vuoden ohi ja valmistautua kesään ja toivottavasti haistella uusia tuulia…

  2. Anniina

    Marraskuulla on tapana olla aika haipakkaa, mutta ei auta kuin levätä silloin kroppa ja mieli käskee. Nää vinkit on kaikki hyväksi havaittuja 🙂

  3. Taru | Mutsi hoitaa

    Hyviä vinkkejä, kiitos! Opinnoissa ne on varmasti tarpeen.

    Itse tunnustaudun myös vähän ”välineurheilijaksi”. En tarvitse kummia, mutta esim. uusi kynä ja kansio joka syksy pistää kivasti puhtia opintoihin ?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!




X