Kurkkaa myös somekanavat alla olevista ikoneista! <3
Raha

KUINKA TEHDÄ PASSIIVINEN TULOVIRTA E-TUOTTEISTA?

Yhteistyössä: Yrittäjävalmentaja Tytti Laine 

Nykypäivänä on vaikea olla törmäämättä termiin passiivinen tulo. Yksinkertaistettuna termillä tarkoitetaan tuloa, jonka voi saavuttaa minimaalisella tai lähes olemattomalla työpanoksella. Ehkä perinteisimmät passiivisen tulon lähteet ovat asunnot ja niiden vuokraustoiminta sekä osakkeet ja niiden osingot. Kuitenkin passiivisia tulonlähteitä on paljon ja niiden alulle laittamisen voi myös tehdä työllä. Tällä tarkoitan sitä, että esimerkiksi asunnon hankkiminen vaatii pääomaa samoin kuin osakkeiden osto, mutta passiivisen tulonlähteen voi myös rakentaa itse. Tässä tekstissä tulemme keskittymään erityisesti e-tuotteisiin passiivisen tulon lähteenä.

Mikä on e-tuote? Puhuttaessa e-tuotteista (electronic products) tarkoitetaan tuotteita ja konseptoituja palveluja, jotka ovat yleensä digitaalisessa muodossa. E-tuotteita ovat mm. e-kirjat, verkkokurssit, äänitteet ja videot. Olet varmasti törmännyt e-tuotteisiin, ehkä ostanut kirjan digitaalisessa muodossa?

Mielestäni e-tuotteet ovat loistava keino passiivisen tulokanavan rakentamiseen, sillä e-tuotteen avulla voi helposti tallentaa oman osaamisensa valittuun muotoon ja myydä sitä eteenpäin. Voit kirjoittaa esimerkiksi e-kirjan ihmisen rasvahappotasapainon vaikutuksesta terveyteen tai rakentaa kurssikokonaisuuden koskien ammattibloggaamista.

Tein ensimmäisen e-tuotteeni syksyllä 2017. Aikaa Säästämisen opas – 12 parasta säästövinkkiä, joiden avulla säästin 10k 6 kuukaudessa! -oppaan kirjoittamiseen aikaa kului 2-3 päivää. Itselläni oli ajatus siitä, että e-tuotteiden teko on melko helppoa. Kuitenkin törmäsin muutamaan ongelmaan, joista en päässyt omin avuin yli, vaikka blogiosaamisen kautta tiedän paljon digitaalisesta markkinoinnista. Ongelmana oli sähköpostimarkkinoinnin järjestäminen ja e-tuotteen myynti ja jakaminen. Vaikka sain ensimmäisen oppaani, kirjoitettua ja taitettua, haasteenani olivat e-tuotteiden markkinointi ja myynti.

Löysin alan ammattilaisen, e-tuotteiden teossa kouluttavan Tytti Laineen. Osallistuin Tytin Enemmän euroja verkosta -valmennukseen ja sain vastaukset kaikkiin kysymyksiini. Valmennus oli huikea, sillä valmennuksessa käsitellään kaikki e-tuotteen aiheen valinnasta aina hinnoitteluun, markkinointiin ja myyntiin. Voit siis osallistua kurssille, vaikka sinulla ei olisi mitään tietoa e-tuotteiden teosta tai edes aihetta oman e-tuotteesi tekoon. Tytin valmennuksessa e-tuotteesta hiotaan timantti, josta saat loistavan kanavan passiiviseen tuloon. Ja mikä parasta, e-tuotteiden teko ei vaadi juuri lainkaan pääomaa.

Itselleni Tytin Enemmän euroja verkosta -kurssi on tuonut laajan hyödyn. Sen lisäksi että opin kaiken oleellisen, viikottaiset webinaari-keskustelut pitivät kirjoitustyössä kiinni ja antoivat mahdollisuuden sparrailuun. Samalla oli mahdollisuus kysyä kaikkia mieltä askarruttavia kysymyksiä. Tällaista palvelua on hankala löytää ja voin rehellisesti myöntää, että en olisi saanut e-kirjani markkinointia ja myyntiä suunniteltua ilman tätä kurssia.

Enemmän euroja verkosta -kurssin eräs opettavaisimpia puolia itselleni oli myös sen eri osien soveltuvuus useisiin aspekteihin työssäni. Esimerkiksi itselleni tuon sähköpostimarkkinoinnin hallinta (liidien kerääminen ja niiden hyödyntäminen) on erittäin tärkeää, sillä tulen kevään aikana lisäämään palvelutarjontaani yritysasiakkaille. Tietysti kokonaisuutta ajatellen, voin auttaa asiakkaitani lanseeraamaan oman e-tuotteen, oli se sitten maksullinen kirja, äänite tai verkkokurssi tai yksittäinen ilmainen liidimagneetti, jonka kontaktit ovat tärkeitä palveluntarjoajalle.

Toinen e-tuotteeni on myös e-kirja, maksullinen opas ammattibloggaamiseen, jonka kirjoitin yhdessä Taru Tammikallion kanssa. Tämän oppaan tekeminen on vienyt pidemmän ajan, sillä teimme laajan pohjatyön, jotta saisimme kirjassa katettua kaiken tarvittavan informaation. Lisäksi suunnittelimme kirjaan erilaisia harjoitteita, joiden avulla on mahdollista seurata omaa kehitystä. Mielestäni on tärkeää, että kirja osallistaa lukijaa ajattelemaan, kuinka hän aikoo oman matkansa ammattibloggaajaksi kulkea ja mitä hän aikoo blogilla saavuttaa. Ilman selkeitä tavoitteita tekeminen jää yleensä haparoivaksi, sillä on vaikeaa sisäistää miksi mitäkin tekee ja miten se vaikuttaa kokonaiskuvaan. Ammattibloggamiseen keskittyvä opas julkaistaan 10.2.2018.

Tytti Laine järjestää maksuttoman webinaarin koskien digituotteiden tekoa. Webinaariin kannattaa osallistua ja ottaa kaikki se ilmainen tieto vastaan, jota hänellä on tarjota.

Kuvat: Salla Lummi

Suvi Saranki

DailyChic - Fashion & Lifestyle by Suvi Saranki on blogi, jonka ideana on tarjota vinkkejä ja neuvoja kauniiseen arkeen! Oman elämänsä Martha Stewartin intohimoina elämässä ovat yrittäjyys ja liiketoiminta, sijoittaminen, DIY, korkeat korkokengät, eläimet, muoti, kauneus, hyvä ruoka ja matkustus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!




X